Huskeliste ved dødsfald

Ved dødsfald er der en række opgaver, som bedemanden normalt ikke varetager.

Derfor har vi lavet denne huskeliste. De fleste af opgaverne på listen, kan De løse inden mødet i Skifteretten.

Du kan også downloade huskelisten her, og printe den ud.        Hent huskeliste i PDF-format

 

Omadressering af post

Man kan ikke omadressere afdødes post, før end man har været i Skifteretten og har modtaget skifteretsattesten, samt fuldmagt fra alle arvinger.

En løsning kunne være, at få en nabo el. lign. til at eftersende afdødes post til anmelderen af dødsfaldet.

Afmelding af abonnementer/kontingenter

Avis, magasiner, dagblade

– Telefon / mobil

– Licens

– Kabel-tv eller satellit

– Kontokort

– Leje af tv – computer og hvidevarer

– Bogklubber, bibliotekskort – bøger der skal afleveres.

– Foreninger / klubber

– Fagforening

Find eventuelt en oversigt fra Betalingsservice

Bolig

Opsigelse af lejekontrakt – boligforening, privatlejemål, ældrebolig m.m. Opsigelse af madordning

Kontakt hjælpemiddelcentralen med henblik på afhentning af hjælpemidler (rollator, hospitalseng o. lign.)

Få et overblik over hvem der har nøgle til boligen, og få evt. samlet dem ind eller skiftet låsen. Tøm køleskab/fryser – sluk evt. for el og aflæs måleren.

 

Forsikringer

– Bil- og indboforsikring

Kontakt forsikringsselskabet vedr. eventuelt livs- og ulykkesforsikringer der kommer til udbetaling ved dødsfald (dødsfaldsum).

 

Bankkonti

Kontakt banken og få en aftale i stand vedr. betaling af husleje, el, vand, varme osv.

Vær opmærksom på at bankkonti spærres når dødsfaldet indberettes til de offentlige myndigheder – også Dankort og fælleskonti.

 

Offentlige myndigheder

Tilskud, ydelser og pensionsudbetalinger.

Disse udbetalinger standser automatisk når dødsfaldet indberettes.

ATP De efterladte får udbetalt et engangsbeløb fra ATP Livslang Pension. Kontakt evt. ATP telefon 48 20 49 23 og hør nærmere vedr. satser

 

Andet

Overskydende medicin skal afleveres på apoteket.

Vi er med jer hele vejen

Med en lokal bedemand, kan I altid forvente at vi er der for jer hele vejen frem til skifteretten. Derfor har vi valgt at skulle der opstå et spørgsmål, kan vi altid træffes, døgnet rundt også efter skifteretten uden ekstra omkostninger.